Artikel
1 :
BEYOND
ACCESS AND ACHIEVEMENT : EQUITY ISSUES FOR MATHEMATICS TEACHERS AND LEADERS
Oleh :
Rochelle Gutierrez, Jennifer Bay-Williams dan Timothy D. Kanold (2008)
Kini, pemimpin-pemimpin pendidikan mengakui bahawa ketidaksamaan
wujud dalam semua konteks. Dalam pendidikan matematik, kita menyedari bahawa
pengajaran dan pembelajaran akan meningkat apabila kita memberi tumpuan yang
sama kepada kurikulum, pengajaran dan penilaian. Kebanyakan ketidaksamaan
timbul dalam konteks pembelajaran dan mencerminkan kekurangan peluang pelajar
untuk belajar dalam situasi yang bermakna dan bukannya kekurangan motivasi dan
keupayaan intelek.
Akses dan ekuiti dalam bidang pendidikan semakin meluas dan lebih
ditekankan kepada empat aspek utama iaitu akses, pencapaian, identiti dan
kuasa. Komuniti pendidikan matematik perlu memahami bahawa pengajaran yang
efektif merangkumi pengetahuan kandungan, kemahiran pengurusan bilik darjah,
kepakaran dalam membangunkan dan memupuk hubungan pelajar, keluarga dan
masyarakat.
Murid-murid perlu dibekalkan dengan kurikulum, kemudahan dan
kepakaran yang saksama tanpa mengira kedudukan lokasi sekolah demi
kecemerlangan bersama.
Artikel
2 :
TEN STEPS IN EQUITY
EDUCATION
Oleh : Organisation for economic co-operation
and development (2008)
Pendidikan memainkan
peranan yang penting dalam menentukan keberhasilan seseorang individu. Oleh
itu, sistem yang adil dan inklusif membawa pendidikan untuk semua adalah salah
satu cara yang paling penting dalam menghasilkan masyarakat yang seimbang. Ekuiti dalam
pendidikan mempunyai dua dimensi iaitu keadilan dan inklusif.
Inklusif bermaksud memastikan pendidikan asas untuk semua. Kedua-dua dimensi
berkait rapat antara satu sama lain. Sepuluh langkah
untuk mengurangkan kegagalan dan keciciran dalam sekolah berpandukan tiga
faktor utama iaitu reka bentuk, pelaksanaan dan sumber. Kerajaan Malaysia telah
berusaha untuk mencapai ekuiti dalam pendidikan. Ini selaras dengan anjakan
pertama Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 iaitu menyediakan
kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa.
CADANGAN
MENGATASI KEKANGAN AKSES DAN EKUITI DALAM PENDIDIKAN MATEMATIK
Tenaga
Pengajar :
-
Penerapan
nilai pengajaran guru matematik.
-
Memantapkan
sistem pentaksiran dan penilaian supaya lebih analitik.
-
Interaksi
sosial antara guru dan pelajar.
-
Komitmen
dan kreativiti guru matematik.
CADANGAN
HAK KESAMAAN
-
Beri
maklum balas yang berinformasi terhadap jawapan pelajar berpencapaian rendah.
-
Elakkan
daripada membezakan kurikulum, bahan dan kaedah mengajar bagi mengelakkan
tanggapan bahawa mereka murid berpencapaian rendah.
-
Interaksi
dengan murid sekerap mungkin.
-
Beri
peluang kepada semua murid untuk menjawab soalan sukar dan berpemikiran tinggi.
Elakkan meminta pelajar berpencapaian tinggi sering membetulkan kesalahan
pelajar berpencapaian rendah.
No comments:
Post a Comment