PENDIDIKAN MATEMATIK
Kemahiran asas Matematik memainkan
peranan yang penting dalam kehidupan seharian kita.Ini kerana segala aktiviti
yang dilakukan adalah berkaitan dengan Matematik.Diantaranya ialah ketika
membeli makanan atau barang, merancang masa dan aktiviti untuk kerja yang
hendak dilakukan, merancang percutian dan sebagainya.Pengetahuan Matematik juga
melatih akal dan fikiran kita dalam berfikir secara logik dan rasional.Sebagai
contohnya, tanpa pengetahuan Matematik kita tidak boleh menyelaras atau
menguruskan perbelanjaan dan kewangan dengan baik dan sistematik.
Matematik juga meningkatkan
keupayaan dan tahap kebijaksanaan kita dalam menangani soalan berbentuk penyelesaian
masalah. Seseorang yang telah diberi latihan yang mantap dalam Matematik akan
mampu melakukan kerja-kerja yang kompleks dengan berkesan. Sejarah membuktikan
bahawa ahli Matematik telah berjaya membaca serta meyelesaikan kerumitan dalam
kod rahsia semasa perang dunia kedua.Selain itu, Matematik juga memainkan
peranan yang penting dalam perkembangan informasi dan teknologi komunikasi
(ICT).Sebagai contoh penciptaan sistem nombor menyumbang kepada prosedur
pengiraan komputer.Kemajuan dalam Matematik juga banyak menyumbang kepada
kemajuan sains.
Matlamat pendidikan Matematik
adalah untuk memperkembangkan pemikiran mantik, analitis, bersistem dan kritis,
kemahiran penyelesaian masalah serta kebolehan menggunakan ilmu pengetahuan
matematik supaya individu dapat berfungsi dalam kehidupan seharian dengan
berkesan (Kementerian Pendidikan Malaysia, 1988). Untuk mencapai matlamat
pendidikan ini, maka proses pengajaran dan pembelajaran Matematik di sekolah
perlu dipertingkatkan.
ASAL
USUL PENDIDIKAN MATEMATIK DI MALAYSIA
a) Laporan
Razak (1956)
Menteri Pelajaran ketika itu ialah Y.B. Dato' Tun Abdul Razak Hussein menubuhkan
Jawatankuasa Pelajaran serta mengesyorkan beberapa perubahan dalam sistem
pendidikan dan laporan ini lebih dikenali sebagai Penyata Razak (1956). Cadangan-cadangan
dalam penyata tersebut telah dimaktubkan dalam Ordinan Pelajaran
1957 .Kurikulum pendidikan matematik yang rasmi hanya diguna pakai bermula
1956 selepas cadangan Penyata Razak supaya semua sekolah kerajaan berbuat
sedemikian. Walau bagaimanapun, terdapat hanya sedikit perubahan tajuk pada
kurikulum yang rasmi itu.Perubahan besar hanya berlaku selepas pelaksanaan
Projek Khas pada 1970.
b) Laporan Projek khas (1970)
b) Laporan Projek khas (1970)
Projek Khas
Kementerian Pelajaran Malaysia bermula pada 1968 diterajui oleh En.Abu Hassan
Ali. Objektif projek ini adalah bagi memperbaiki mutu pendidikan matematik
serta sains agar selaras dengan perkembangan matematik moden di negara-negara
maju. Program ini telah diubahsuai serta diperkenalkan ke semua sekolah
rendah dari masa ke semasa sehingga ianya digantikan dengan Matematik
KBSR.Bahan-bahan pengajaran-pembelajaran direka cipta oleh pensyarah dan guru
yang telah dilatih di luar negara. Hanya terdapat sedikit perubahan
kandungan matematik sekolah rendah pada Projek Khas ini.Walau bagaimanapun,
strategik serta kaedah berpusatkan guru diperkenalkan.Kaedah inkuiri-penemuan
digalakkan.
Program Matematik Moden (1970)
Program
Matematik Moden diperkenalkan ke sekolah rendah dan menengah pada awal tahun
70an. Tujuan utama program ini adalah memperkenalkan tajuk-tajuk moden di
ketika itu seperti teori set, statistik dan vektor yang
dipermudahkan.Pendekatan tradisi digantikan dengan kaedah semasa. Sukatan
Matematik Moden dirancang oleh Panitia Kurikulum Matematik yang ditubuhkan pada
1969.Sukatan berkenaan dirancang selepas diadakan kajian terhadap kurikulum
British School Mathematics Project (SMP) dan Scottish Mathematics Group (SMG).
Panitia
berkenaan memilih sukatan SMG kerana ianya lebih sesuai bagi murid pelbagai
kebolehan di sekolah menengah rendah. Pada 1972, topik-topik SMP telah
diguna pakai bagi pendidikan Matematik di Tingkatan 4 dan Tingkatan 5 kerana
panitia berkenaan mendapati bahawa ianya lebih sesuai bagi tujuan peperiksaan
Sukatan Matematik. Terdapat dua buah buku teks iaitu Matematik Moden
Tingkatan 4 dan Matematik Moden Tingkatan 5 telah diterbitkan pada 1974 dan
1975. Seterusnya, kedua-dua sukatan menengah rendah dan menengah atas
iaitu Sukatan Matematik Moden Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5 telah disatukan
pada 1978. Satu pertiga daripada Sukatan Matematik Moden mengandungi
topik-topik baru seperti sistem pernomboran, pemetaan, transformasi geometri,
matriks dan statistik. Strategi pengajaran serta pembelajaran berpusatkan
murid dan bahan manipulasi terus digalakkan dan disarankan.
d)
Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) (1983)
KBSR
dijalankan pada tahun 1983 berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan sebagai
sebahagian daripada pelaksanaan Dasar Pendidikan Kebangsaan (1979).
Melaluinya, kurikulum Matematik telah mengalami perubahan yang besar daripada
Kurikulum Matematik Moden. Kurikulum ini bertujuan bagi menyediakan
peluang yang sama bagi semua murid bagi memperoleh pengetahuan, kemahiran,
sikap, peraturan serta amalan sosial masyarakat yang baik. Matematik KBSR ini
bertujuan bagi mengembangkan lagi kemahiran mengira dalam kalangan murid.Mereka
juga perlu menguasai kemahiran-kemahiran asas matematik.Perubahan utama adalah
mengurangkan kandungan matematik agar menjadi lebih sesuai dengan kebolehan
murid.Sukatan pelajaran dibahagi kepada dua iaitu Aras I dan Aras II. Bagi Aras
I (Tahun 1 – Tahun 3) lebih mementingkan penguasaan terhadap konsep-konsep asas
penomboran dan pelaksanaan empat operasi asas matematik (+, -, ÷ dan x). Manakala
Aras II (Tahun 4 – Tahun 6) pula lebih mementingkan aplikasi kemahiran operasi
asas dan penyelesaian masalah matematik.
e)
Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah
(1994)
Matlamat
utama Pendidikan Matematik dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah bertujuan
bagi memudahkan pelajar membina konsep nombor dan menguasai kemahiran asas
mengira.Kurikulum Baru Sekolah Rendah ditukar kepada Kurikulum Bersepadu Sekolah
Rendah pada tahun 1994.Manakala kurikulum matematik sekolah menengah juga
mengalami perubahan daripada Kurikulum Baru Sekolah Menengah (1989) kepada
Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah pada tahun 1998.Perubahan yang dibuat bagi
selaras dengan kehendak serta cita-cita murni yang terkandung dalam Falsafah
Pendidikan Kebangsaan 1994.Dengan ini, diharapkan pelajar dapat menyelesaikan
masalah dalam kehidupan seharian dengan berkesan.Berasaskan pengetahuan
matematik yang diperolehi, pelajar seharusnya boleh menguruskan aktiviti
harian mereka dengan lebih sistematik. Ini dapat membantu mereka bagi
terus maju serta melanjutkan pelajaran di masa akan datang dan menyumbang kepada
pembentukan modal insan yang diperlukan untuk membangunkan masyarakat dan
negara. (Sukatan Matematik Sekolah Rendah: April 1993)
f)
Sukatan Matematik Sekolah Rendah (1998)
Pengubahsuaian dan perubahan yang berlaku dalam perkembangan
kurikulum pendidikan matematik bukan hanya bertujuan untuk menambahbaik dan
menyelesaikan kelemahan yang terdapat dalam kurikulum terdahulu malahan
merupakan tuntutan untuk merealisasikan objektif dan aspirasi seperti yang digariskan
dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Visi 2020.Berikutan pelancaran
Sekolah Bestari (1995) dan memenuhi keperluan IT (Teknologi Maklumat) seperti
yang terdapat dalam cabaran visi 2020, sukatan matematik telah disemak
semula.Semakan sukatan matematik pada tahun 1998 memastikan pelajar menguasai
kemahiran asas matematik dan dapat menggunakannya dalam situasi harian
sepenuhnya.Jawatankuasa yang berkenaan telah mengagihkan kemahiran belajar yang
diperlukan kepada sembilan tajuk utama. Bagi setiap tajuk, kemahirannya
disusun dari mudah kepada susah secara hiraki. Tajuk- tajuknya ialah nombor
bulat dan operasi asas, pecahan dan operasi asas, perpuluhan dan operasi asas,
wang, ukuran panjang dan berat, ruang, purata, peratus dan graf.
g) Pengajaran
dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) 2003
Pada bulan Januari 2003, Program Pengajaran dan Pembelajaran
Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) telah mula dilaksanakan untuk
pelajar Tingakatan 1, 4 dan 6 rendah. Dengan penguasaan Bahasa Inggeris yang
baik, perubahan ini bertujuan supaya pelajar dapat mengakses maklumat untuk
tujuan pembelajaran dengan mudah, seiring dengan perkembangan teknologi
maklumat. Bagi setiap tajuk, kemahirannya disusun dari mudah kepada susah secara
hiraki. Tajuk tajuknya adalah nombor bulat dan operasi asas, pecahan dan
operasi asas, perpuluhan dan operasi asas,wang, ukuran panang dan
berat,ruang,purata,peratus dan graf.
Pengubahsuaian dan perubahan yang berlaku dalam perkembangan
kurikulum pendidikan matematik bukan hanya bertujuan untuk menambahbaik serta
menyelesaikan kelemahan yang terdapat dalam kurikulum terdahulu malahan ialah
tuntutan bagi merealisasikan objektif serta aspirasi seperti yang
digariskan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Visi 2020. Pada bulan
Januari 2003, Program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam
Bahasa Inggeris (PPSMI) telah mula dilaksanakan untuk pelajar Tingakatan 1, 4
dan 6 rendah. Dengan penguasaan Bahasa Inggeris yang baik, perubahan ini adalah
membolehkan pelajar dapat mengakses maklumat bagi tujuan pembelajaran dengan
mudah,seiring dengan perkembangan teknologi maklumat.
Selain daripada perkembangan kurikulum matematik seperti
yang telah dibincangkan, ada beberapa projek lain yang telah dijalankan untuk
meningkatkan kualiti pengajaran matematik di sekolah. Di antaranya ialah Projek
Imbuhan (Compensatory Project), Projek InSPIRE (the Integrated System of
Programmed Instruction for Rural Environment) dan projek Sekolah Bestari.
h)
Projek
Imbuhan (Compensatory Project) (1975-1980)
Projek Imbuhan telah dilaksanakan
selepas Perang Dunia yang kedua bagi menangani keadaan ketidakserataan serta
ketidakadilan peluang pendidikan antara
golongan kaya dan miskin. Akibat taraf sosioekonomi yang berbeza wujudlah
jurang yang ketara ini.Golongan kaya mendapat pendidikan yang sempurna manakala
golongan miskin terus dipinggirkan bagi belajar.Berikutan itu, Projek Imbuhan
dijalankan untuk membela nasib kanak- kanak dari keluarga yang berpendapatan
rendah.
Projek ini telah dilancarkan dan
dilaksanakan dari tahun 1975 sehingga tahun 1980.Melalui projek ini, peruntukan
– peruntukan khas dalam bentuk bantuan telah dihulurkan kepada semua ibubapa
dan pelajar sekolah rendah dan pra- sekolah yang kurang berkemampuan. Ini termasuklah
pemberian subsidi makanan, bantuan kewangan dan kemudahan- kemudahan lain. Bagi
mempastikan kejayaan dan keberkesanan, projek ini telah disokong oleh sumber-
sumber seperti bahan pembelajaran khas dan guru- guru yang dilatih khusus
menjalankan projek ini.Skema pembelajaran juga direkabentuk mengikut
perkembangan kognitif murid-murid. Projek ini menitikberatkan bidang pedagogi (
pendidikan pemulihan) dan elemen- elemen sosio-ekonomi dan politik.
i)
Projek
InSPIRE (1977) (Integrated
System of Programmed Instruction for Rural Environment)
Idea ini ialah untuk menubuhkan
Projek InSPIRE yang bermula dalam tahun 1977.Langkah ini diterajui oleh
Universiti Sains Malaysia sebagai satu projek pendidikan.Tujuan utama projek
ini adalah bagi mencari kaedah yang berkesan bagi menjalankan program pemulihan
serta pengayaan matematik di sekolah- sekolah rendah di luar bandar. Pelbagai
set bahan-bahan bagi aktiviti pemulihan dan pengayaan matematik telah dibina
dan dihantar ke sekolah- sekolah untuk diuji. Di samping itu, tujuan kedua
projek ini ialah membantu Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran
Malaysia melaksanakan program pemulihan dan pengayaan dalam KBSR.Projek InSPIRE
ini telah dilancarkan secara rasmi pada tahun 1983.
j)
Projek
Sekolah Bestari di Malaysia
Sekolah Bestari telah dilaksanakan
pada tahun 1996.Ia merupakan salah satu daripada tujuh aplikasi ‘flagship’
dalam projek Koridor Raya Multimedia (Multimedia Super Corridor). Pada bulan
Julai 1997, Tun Dr Mahathir Mohamad, Perdana Menteri ketika itu telah
melancarkan dokumen flagship Sekolah Bestari di Malaysia
disamping dokumen berkaitan flagship- flagship lain. Pelaksanaanya
adalah bertujuan melahirkan pelajar yang kretif dan kritis untuk menghadapi
pelbagai cabaran zaman mereka di dalam era teknologi maklumat dan perkembangan
global. Bahagian Pendidikan Guru yang dipertanggungjawabkan mengendali kursus
Sekolah Bestari telah mencadangkan 4 pendekatan pengurusan pembelajaran bestari
iaitu:
(i)
Pembelajaran
berpusatkan pelajar.
(ii)
Pembelajaran
bersifat individu.
(iii)
Pembelajaran
berfikrah.
(iv)
Pembelajaran
berbantukan teknologi.
Sekolah Bestari Malaysia merupakan
satu institusi pendidikan yang telah direkabentuk semula secara menyeluruh dari
segi pengajaran dan pembelajaran dan pengurusan sekolah dengan matlamat
membantu pelajar menghadapi cabaran Zaman Maklumat.
OBJEKTIF
PENDIDIKAN MATEMATIK
Secara umumnya pendidikan Matematik memberi
penekanan kepada perkembangan pelajar yang menyeluruh termasuk perkembangan kognitif,
sikap dan psikomotor serta memupuk nilai-nilai murni untuk menjadi rakyat yang
berguna selaras dengan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Untuk mencapai
matlamat dan tujuan pendidikan Matematik, kita haruslah memberikan perhatian
dalam pengajaran dan pembelajaran di mana penglibatan pelajar dalam proses
pembelajaran yang aktif dan menunjukkan minat yang bersungguh-sungguh.
Bagi
sekolah-sekolah di Malaysia, Matematik dianggap sebagai satu bidang ilmu yang
melatih minda supaya berfikir secara mantik dan bersistem dalam menyelesaikan
masalah dan membuat keputusan (Kementerian Pendidikan Malaysia, 1988).
Berpegang kepada pandangan tersebut, kurikulum Matematik peringkat sekolah
bertujuan membentuk pelajar yang berfikiran mantik, bersistem serta
berketerampilan menggunakan pengetahuan matematik secara berkesan dan
bertanggungjawab dalam menyelesaikan masalah dan membuat keputusan supaya
berupaya menangani cabaran dalam era maklumat.
TUJUAN
PENDIDIKAN MATEMATIK
Tujuan pendidikan matematik adalah untuk mendedahkan
kepada guru dan pelajar tentang kaedah, kemahiran dan keterangan dalam
matematik. Setiap proses ini hendaklah dibincangkan mengikut turutan dan
diterangkan secara teliti dan tepat. Matlamat dan tujuan ini boleh dicapai
apabila semua potensi diri pelajar telah dikembangkan secara menyeluruh dan
seimbang.
Dalam soal merancang penerangan
matlamat dan tujuan pendidikan matematik tersebut, kita haruslah mengetahui
dengan jelas tentang apa yang diharapkan oleh masyarakat. Setelah mengetahui
matlamat dan tujuan, kita bolehlah memikirkan syarat-syarat yang perlu diambil
kira seperti berikut :
i)
Pendidikan Matematik di Malaysia
merupakan salah satu usaha yang berterusan ke arah memperkembangkan potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu dalam matematik.
ii)
Usaha untuk melahirkan rakyat Malaysia
yang berilmu pengetahuan dalam matematik.
iii)
Berupaya mengintegrasi dan memindahkan
perlakuan kepada keadaan yang baru.
REFORMASI
DALAM PENDIDIKAN MATEMATIK
Reformasi dalam pendidikan Matematik terbentuk
kerana dipengaruhi oleh beberapa faktor :
(a) Pandangan
Konstruktivisme dalam Pembelajaran Matematik (Cobb et al., 1992)
Pendekatan konstruktivisme menegaskan pembelajaran
matematik membabitkan pembinaan skim yang baru atau pengubahsuaian terhadap
skim yang sedia ada berasaskan pengalaman tertentu. Skim ialah pola-pola
tindakan yang digeneralisasikan. Menurut pendekatan konstruktivisme, matematik
hanya wujud dalam mental seseorang pelajar dan bukan wujud secara semula jadi
di persekitaran.Pengetahuan matematik tidak dipindah daripada guru kepada
pelajar.Matematik mempunyai makna hanya apabila disedari oleh pelajar itu.
(b) Kehadiran
Teknologi Maklumat dalam Pendidikan Matematik
Kehadiran teknologi terutamanya teknologi elektronik
seperti kalkulator dan komputer telah menukar fungsi pengajaran dan
pembelajaran Matematik kerana ia membekalkan satu tapak bagi mempercepatkan dan
mempelbagaikan aktiviti dan bentuk persembahan. Principals and Standards for
School Mathematics (NCTM, 2000) menganjurkan tiga aspek kepentingan teknologi
dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik, seperti berikut
i)
Teknologi meningkatkan keupayaan
pembelajaran matematik
ii)
Teknologi menyokong pengajaran matematik
berkesan
iii)
Teknologi mempengaruhi matematik yang
diajar
ISU-ISU PENDIDIKAN DI MALAYSIA
Kementerian pendidikan telah
menyediakan sistem pendidikan yang bertanggungjawab untuk menyediakan generasi
muda yang mempunyai pelbagai pengetahuan dan kemahiran agar apabila mereka
memasuki ke alam dewasa mereka boleh hadapinya dengan baik.Tujuan dan matlamat
pendidikan Negara pada abad ke 21 amat jelas sekali bagi menyediakan pendidikan
yang ideal.Kementerian Pendidikan telah menyusun dan merancang untuk
memperbaiki, memperkukuh, dan mempertingkatkan mutu pendidikan Negara sesuai
dengan perubahan sosialisis masyarakat hari ini. Terutamanya adalah memberikan
peluang pendidikan yang sama kepada semua pelajar tanpa mengambil kira budaya,
kelas sosial, kelompok etnik dan amalan atau cara hidup. Kementerian Pelajaran
Malaysia telah menyatakan di dalam buku Pembangunan Pendidikan 2001-2010 bahawa
pembangunan pendidikan dari Zaman Dasar Pembangunan hingga ke Zaman Dasar
Wawasan Negara telah berjaya mencapai banyak kemajuan khususnya dalam
penyediaan infrastruktur, kemudahan pendidikan dan latihan perguruan. Walau
bagaimanapun, masih dilihat pada masa kini terdapat pelbagai isu yang
ditimbulkan berkaitan dengan pencapaian Dasar Pendidikan Kebangsaan.Diantara
isu yang terlibat ialah perkara yang berhubung dengan struktur pendidikan,
akses kepada pendidikan, ekuiti, kualiti tenaga pengajar, ketidakseimbangan
penyediaan infrastruktur, Pelaksanaan Program PPSMI, dan kurikulum yang
relevan.Berdasarkan pendapat Sufean (2004) menyatakan terdapat banyak isu
pendidikan yang boleh dikategorikan iaitu pentadbiran, peringkat pendidikan,
teknologi pendidikan, organisasi sekolah dan keguruan.
STRUKTUR
PENDIDIKAN
Terdapat beberapa isu yang berkaitan dengan struktur
pendidikan termasuklah struktur pendidikan menengah yang tidak selaras dan
kurang menepati keperluan. Diantaranya :
Ø Bilangan
tahun persekolahan struktur pendidikan Malaysia tidak sama dengan kebanyakan
negara lain di dunia;
Ø Tidak
terdapat keseragaman dalam kemasukan ke Institusi Pengajian Tinggi (IPT)
disebabkan wujudnya pelbagai haluan;
Ø Kebanyakan
pelajar memilih untuk menamatkan persekolahan mereka selepas Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM);
Ø Skop
kurikulum Tingkatan 1 hingga 6 sangat luas.
AKSES
PENDIDIKAN
KPM telah memperkenalkan Teknologi Maklumat dan
Komunikasi atau Information and Communication Technology (ICT) dalam pendidikan
selaras dengan perkembangan teknologi semasa yang meliputi aspek prasarana,
pengisian dan latihan guru.Pelbagai projek ICT telah dilaksanakan oleh KPM
dengan pembekalan komputer sebagai aktiviti utama penyediaan infrastruktur
ICT.Namun terdapat beberapa masalah yang menyebabkan usaha penggunaan ICT tidak
dapat dilaksanakan dengan baik. Diantaranya:
Ø Pembekalan
komputer yang tidak seimbang antara sekolah Bandar dan luar Bandar;
Ø Perisian
komputer untuk PdP yang sesuai sukar diperoleh;
Ø Latihan
dalam perkhidmatan untuk guru mengendalikan sistem komputer di sekolah yang
kurang berkesan;
Ø Penyenggaran
komputer yang kurang memuaskan di sekolah;
Ø Bilangan
guru terlatih dalam ICT yang belum mencukupi.
Maka, bukan mudah dan menjadi satu cabaran kepada
pihak KPM bagi menjadikan setiap murid dan guru celik ICT serta memastikan
setiap sekolah mendapat komputer.
EKUITI
PENDIDIKAN (PERUNTUKAN PENDIDIKAN)
Setiap institusi pendidikan di
bawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) akan dipastikan mempunyai
infrastruktur yang berkesan yang mencukupi dan berkualiti untuk pelaksanaan
kurikulum dan kokurikulum yang berkesan berdasarkan pelaksanaan Pembangunan
Pendidikan 2001-2010. Bagi mengurangkan jurang perbezaan antara sekolah
beruntung dan sekolah tidak beruntung input pendidikan akan diagihkan secara
adil ke semua sekolah yang meliputi guru, peruntukan kewangan, bahan dan
peralatan pengajaran serta program sokongan. Namun, masih timbul beberapa isu
yang berkaitan dengan ekuiti atau peruntukan yang disediakan oleh KPM tidak
mencukupi sebagai pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran.Dimana masih banyak
lagi sekolah-sekolah di Malaysia yang belum menikmati kemudahan yang dijanjikan
setelah lebih kurang tujuh tahun pelaksanaan program tersebut. Diantara
contohnya ialah kemudahan lain seperti sumber pengajaran dan pembelajaran dan
kelengkapan buku teks juga masih berkurangan.
TENAGA
PENGAJAR
Dalam pelaksanaan pendidikan yang
berkesan masih terdapat kekangan yang jelas dimana terdapat kekurangan tenaga
pengajar yang berkemahiran mengikut opsyen masing-masing.Kebanyakan sekolah di
pedalaman dan pulau mendapat guru yang kurang berpengalaman atau kurang
latihan.Maka berlakulah keadaan di mana kebanyakan guru mengajar di sekolah
menjadi “bidan terjun”.Guru yang bukan opsyen terpaksa mengajar mata pelajaran
kritikal seperti Matematik, Sains dan Bahasa Inggeris bagi memenuhi keperluan
pelajar.Di sebabkan kurang pengalaman dan pengetahuan tentang subjek berkenaan
maka kewibaan guru dalam menyampaikan ilmu kepada pelajar mula dipertikaikan.
No comments:
Post a Comment