PENDIDIKAN DI MALAYSIA
Kementerian
pendidikan telah menyediakan sistem pendidikan yang bertanggungjawab untuk menyediakan
generasi muda yang mempunyai pelbagai pengetahuan dan kemahiran agar apabila mereka
memasuki ke alam dewasa mereka boleh hadapinya dengan baik. Tujuan dan matlamat
pendidikan Negara pada abad ke 21 amat jelas sekali bagi menyediakan pendidikan
yang ideal. Kementerian Pendidikan telah menyusun dan merancang untuk memperbaiki,
memperkukuh, dan mempertingkatkan mutu pendidikan Negara sesuai dengan perubahan
sosialisis masyarakat hari ini. Terutamanya adalah memberikan peluang pendidikan
yang sama kepada semua pelajar tanpa mengambil kira budaya, kelas sosial,
kelompok etnik dan amalan atau cara hidup. Kementerian Pelajaran Malaysia telah
menyatakan di dalam buku Pembangunan Pendidikan 2001-2010 bahawa pembangunan pendidikan
dari Zaman Dasar Pembangunan hingga ke Zaman Dasar Wawasan Negara telah berjaya
mencapai banyak kemajuan khususnya dalam penyediaan infrastruktur, kemudahan pendidikan
dan latihan perguruan. Walau bagaimanapun, masih dilihat pada masa kini terdapat
pelbagai isu yang ditimbulkan berkaitan dengan pencapaian Dasar Pendidikan Kebangsaan.
Di antara isu yang terlibat ialah perkara yang berhubung dengan struktur pendidikan,
akses kepada pendidikan, ekuiti, kualiti tenaga pengajar, ketidakseimbangan penyediaan
infrastruktur, Pelaksanaan Program PPSMI, dan kurikulum yang relevan. Berdasarkan
pendapat Sufean (2004) menyatakan terdapat banyak isu pendidikan yang boleh dikategorikan
iaitu pentadbiran, peringkat pendidikan, teknologi pendidikan, organisasi sekolah
dan keguruan.
STRUKTUR PENDIDIKAN
Terdapat
beberapa isu yang berkaitan dengan struktur pendidikan termasuklah struktur pendidikan
menengah yang tidak selaras dan kurang menepati keperluan. Diantaranya :
Ø Bilangan
tahun persekolahan struktur pendidikan Malaysia tidak sama dengan kebanyakan negara
lain di dunia.
Ø Tidak
terdapat keseragaman dalam kemasukan ke Institusi Pengajian Tinggi (IPT)
disebabkan wujudnya pelbagai haluan.
Ø Kebanyakan
pelajar memilih untuk menamatkan persekolahan mereka selepas Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM).
Ø Skop
kurikulum Tingkatan 1 hingga 6 sangat luas.
AKSES PENDIDIKAN
KPM
telah memperkenalkan Teknologi Maklumat dan Komunikasi atau Information and
Communication Technology (ICT) dalam pendidikan selaras dengan perkembangan teknologi
semasa yang meliputi aspek prasarana, pengisian dan latihan guru. Pelbagai projek
ICT telah dilaksanakan oleh KPM dengan pembekalan komputer sebagai aktiviti utama
penyediaan infrastruktur ICT. Namun terdapat beberapa masalah yang menyebabkan usaha
penggunaan ICT tidak dapat dilaksanakan dengan baik. Diantaranya:
Ø Pembekalan
komputer yang tidak seimbang antara sekolah Bandar dan luar Bandar.
Ø Perisian
komputer untuk PnP yang sesuai sukar diperoleh.
Ø Latihan
dalam perkhidmatan untuk guru mengendalikan sistem komputer di sekolah yang
kurang berkesan.
Ø Penyelenggaraan
komputer yang kurang memuaskan di sekolah.
Ø Bilangan
guru terlatih dalam ICT yang belum mencukupi.
Maka,
bukan mudah dan menjadi satu cabaran kepada pihak KPM bagi menjadikan setiap murid
dan guru celik ICT serta memastikan setiap sekolah mendapat komputer.
EKUITI PENDIDIKAN (PERUNTUKAN
PENDIDIKAN)
Setiap
institusi pendidikan di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) akan dipastikan
mempunyai infrastruktur yang berkesan yang mencukupi dan berkualiti untuk pelaksanaan
kurikulum dan kokurikulum yang berkesan berdasarkan pelaksanaan Pembangunan
Pendidikan 2001-2010. Bagi mengurangkan jurang perbezaan antara sekolah beruntung
dan sekolah tidak beruntung, input pendidikan akan diagihkan secara adil kesemua
sekolah yang meliputi guru, peruntukan kewangan, bahan dan peralatan pengajaran
serta program sokongan. Namun, masih timbul beberapa isu yang berkaitan dengan ekuiti
atau peruntukan yang disediakan oleh KPM tidak mencukupi sebagai pelaksanaan pengajaran
dan pembelajaran. Dimana masih banyak lagi sekolah-sekolah di Malaysia yang
belum menikmati kemudahan yang dijanjikan setelah lebih kurang tujuh tahun pelaksanaan
program tersebut. Diantara contohnya ialah kemudahan lain seperti sumber pengajaran
dan pembelajaran dan kelengkapan buku teks juga masih berkurangan.
TENAGA PENGAJAR
Dalam
pelaksanaan pendidikan yang berkesan masih terdapat kekangan yang jelas dimana terdapat
kekurangan tenaga pengajar yang berkemahiran mengikut opsyen masing-masing. Kebanyakan
sekolah di pedalaman mendapat guru yang kurang berpengalaman atau kurang latihan.
Maka berlakulah keadaan di mana kebanyakan guru mengajar di sekolah menjadi
“bidan terjun”. Guru yang bukan opsyen terpaksa mengajar matapelajaran kritikal
seperti Matematik, Sains dan Bahasa Inggeris bagi memenuhi keperluan pelajar. Di
sebabkan kurang pengalaman dan pengetahuan tentang subjek berkenaan maka kewibaan
guru dalam menyampaikan ilmu kepada pelajar mula dipertikaikan.
No comments:
Post a Comment