PENAMBAHBAIKAN BERKAITAN ICT
Berdasarkan
isu yang berkaitan dengan ICT yang telah dibincangkan di atas, terdapat
beberapa pendapat yang boleh dijadikan panduan dan cara untuk menyelesaikan
masalah tentang ICT semasa pengajaran dan pembelajaran di jalankan di sekolah.
Antaranya ialah:
§ Pihak
sekolah boleh guna membina satu bangunan khas untuk makmal komputer untuk
keselesaan guru dan pelajar mempelajari subjek tersebut. Di samping itu, boleh juga mengumpul dana
daripada persatuan PIBG sekolah untuk membeli beberapa unit komputer bagi
mencukupi keperluan pelajar-pelajar.
§ Dalam
jadual waktu belajar perlu di berikan ruang dan masa yang panjang bagi memberi
peluang kepada pelajar dan guru untuk menggunakan teknologi maklumat tersebut
dengan baik dan cukup. Ini bermaksud pihak pentadbir sekolah perlu membuat satu
waktu yang panjang sedikit untuk subjek IT ini. Boleh juga di selang selikan
kepada guru subjek masing-masing yang memerlukan penggunaan teknologi di makmal
komputer.
§ Pelajar-pelajar
juga jangan hanya berharap kepada pihak sekolah sahaja untuk mempelajari subjek
IT ini mengikut subjek yang berkenaan. Namun, pelajar perlu mencari inesiatif yang
lain untuk mendapatkan maklumat yang lebih tentang teknologi maklumat ini. Ini
bagi memudahkan guru untuk menerangkan kepada mereka tentang cara-cara untuk
mencari maklumat berkaitan dengan pelajaran tersebut.
§ Kita
sedia ada mengetahui kekurangan bilangan computer di sekolah yang tidak
mencukupi penggunaan teknologi tersebut bagi satu-satu masa untuk pelajar.
Maka, pelajar boleh juga mempelajari ilmu IT ini di luar sekolah iaitu cuba
untuk menghadiri kelas-kelas komputer dan juga bengkel yang di adakan untuk
pelajar-pelajar daripada pihak luar. Ada yang membuat bengkel ini dengan harga
yang berpatutan untuk pelajar-pelajar.
§ Guru
juga boleh menyelitkan beberapa laman web yang pelajar boleh akses sendiri di
rumah atau cyber café berdekatan bagi memudahkan pelajar-pelajar memahami
subjek yang diajar. Jadi, pelajar tidak menyalahgunakan internet dengan
mengakses perkara yang tidak berfaedah.
§ Pihak
kerajaan juga perlu menyediakan pembantu makmal komputer di sekolah bagi
membantu guru-guru dalam mengakses teknologi ini dengan baik. Juga perlu
ditapis ketika pemilihan pembantu makmal komputer ini bagi mengelakkan kurang
kepakaran dalam menyelenggarakan komputer.
Penggunaan
teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) amat penting dalam dunia pendidikan
pada alaf ini. Sebagai guru yang berdepan dengan ledakan maklumat dalam dunia
tanpa sempadan ini, kita perlu melangkah sejajar dengan kemajuan dan
kecanggihan ilmu serta teknologi sebagai langkah awal demi menggalas amanah dan
tanggungjawab terhadap bangsa dalam membina negara bangsa yang mampu berdiri
gah di persada dunia. Penguasaan ICT dapat membantu guru menghadapi ranjau dan
cabaran dalam dunia pendidikan dan bertindak tepat
dengan kehendak semasa. Kemahiran guru dalam bidang ICT dapat membantu
pelajar-pelajar untuk menguasai kemahiran dan ilmu yang bersesuaian dengan
minat, bakat serta potensi pelajar sekaligus dapat menanam rasa cinta akan ilmu
pengetahuan. Hal ini secara tidak langsung dapat melahirkan modal insan
cemerlang berminda kelas pertama
sebagaimana yang digarapkan dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP).
PENAMBAHBAIKAN PENGGUNAAN TEKNOLOGI
DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
·
Pihak
sekolah perlu mengatasi masalah kekurangan prasarana dan bahan sokongan dengan
memperbaiki infrastruktur komunikasi dan multimedia seperti kemudahan komputer,
lebar jalur tinggi yang bersepadu dan sambungan internet serta makmal komputer.
·
Pihak
sekolah juga perlu menyediakan peruntukan yang sesuai untuk menyediakan
teknologi komputer terkini.
·
Pihak
pentadbir perlu memberi dorongan kepada guru untuk membina bahan pengajaran dan
pembelajaran.
·
Kementerian
Pendidikan Malaysia (KPM) turut memainkan peranan penting dalam penambahbaikan
penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran iaitu pihak KPM perlu
menyelenggara peralatan dan perkakasan ICT secara intensif dan bersepadu.
·
KPM
harus menyediakan infrastruktur ICT yang bersepadu dan berterusan di luar
Bandar dan pedalaman.
·
Guru
perlu berusaha menguasai kemahiran menggunakan ICT agar proses Pengajaran dan
Pembelajaran dalam dilaksanakan dengan lancar.
Kementerian
akan memastikan murid-murid tidak hanya belajar menggunakan teknologi tetapi
juga boeh memanfaatkan secara berkesan bagi meningkatkan pembelajaran mereka.
Maka, kementerian akan melaksanakannya dengan mengukuhkan asas teknologi
sekolah sambil memperkenalkan penyelesaian teknologi yang terbukti baik ke
dalam sistem pendidikan.
Penambahbaikan penggunaan teknologi
dalam pengajaran dan pembelajaran.
·
Menyediakan murid dengan kemahiran dan
pengetahuan bagi belajar dengan berkesan dan hidup secara produktif dalam dunia
global dan digital.
·
Memberikan latihan kepada semua guru
bagi menerapkan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran bagi menyokong
pembelajaran murid.
·
Melengkapkan kesemua sekolah di seluruh
Negara dengan capaian internet 4G dan platform pembelajaran maya yang boleh
digunakan oleh guru dan murid serta ibubapa menerusi program 1bestariNet.
·
Memastikan keperluan asas disediakan.
Sejajar dengan kejayaan pelaksanaan program teknologi dalam pendidikan
contoh-contoh, kementerian akan mengamalkan pendekatan yang tersusun bagi
teknologi. elemen kritikal dalam penggunaan teknologi seperti peralatan, jaringan dan aplikasi
teknologi, kompetensi guru dalam teknologi serta kurikulum dan pentaksiran
mesti dimantapkan sebelum beralih kepada penggunaan teknologi yang lebih tekal
dan inovatif.
·
Membangunkan
strategi seterusnya daripada asas yang telah disediakan. Kementerian
akan memastikan semua inisiatif
selanjutnya dibangunkan daripada program terdahulu. Sebagai contoh, Kementerian
akan memastikan bahawa semua inisiatif teknologi masa depan akan ditingkatkan
dan memperkukuhkan keberkesanan 1bestarinet. langkah ini bertujuan
memaksimumkan ROI Kementerian bagi program ini dan memastikan 1BestariNet
menjadi pemangkin bagi inovasi teknologi dalam pendidikan di Malaysia.
·
Memastikan semua guru dan pegawai
Kementerian celik teknologi kementerian akan memastikan bahawa semua guru
berada pada tahap minimum literasi teknologi pada akhir tahun 2015. standard
literasi teknologi yang dikehendaki adalah berdasarkan rubrik kompetensi teknologi
yang dibangunkan oleh persatuan Antarabangsa teknologi dalam Pendidikan (ISTE).
Semua guru pelatih dikehendaki mencapai standard kompetensi sebagai sebahagian
daripada latihan praperkhidmatan mereka. Guru dalam perkhidmatan pula perlu
lulusujian diagnostik atas talian menjelang 2014. Mereka yang tidak lulus ujian
ini dikehendaki melengkapkan satu siri modul latihan atas talian dan menduduki
semula ujian diagnostik tersebut pada akhir tahun 2015. Proses ujian dan
latihan ini akan disokong melalui platform pembangunan profesional yang
dikendalikan dalam VLE 1BestariNet.
No comments:
Post a Comment